De beoogde coalitie van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie zal geen kilometerheffing voor personenauto’s invoeren.
Dat schrijft de parlementaire redactie van de Telegraaf (€). Momenteel wordt er gesproken over belastingzaken, hét sluitstuk van de financiële onderhandelingen. De keuze om een vorm van rekening- of spitsrijden in te voeren, zou van tafel zijn geveegd volgens de krant.
In hun verkiezingsprogramma’s stonden D66 en ChristenUnie beiden positief tegenover een variant op de kilometerbeprijzing, al dan niet via een spitsheffing. Maar volgens De Telegraaf doen deze partijen dus water bij de wijn op dit punt.
Kilometerheffing vrachtwagens
Een heffing voor vrachtwagens wordt volgens de krant wél overwogen om in de pas te lopen met Europa.
De EU-landen hebben afgesproken dat het vervoer in het jaar 2050 60 procent schoner moet zijn in vergelijking met het jaar 1990. En een kilometerheffing zou volgens Brussel een geschikte manier zijn om dit doel te halen.
Jarenlange discussie
De discussie over rekeningrijden speelt al jaren in de Nederlandse politiek. Het idee is dat automobilisten belasting betalen op basis van de afstand die ze rijden. Bestuurders die vaker in de spits rijden en het milieu zwaarder belasten zouden meer moeten betalen, dan mensen die minder vaak de weg opgaan.
Het kabinet Balkenende II sprak in het regeerakkoord af de kilometerheffing uiterlijk in 2011 in te voeren, maar die plannen werden in de koelkast gezet na de val van de regering. Onder de eerste twee kabinetten van Mark Rutte zijn de voorstellen niet afgestoft, en ook Rutte III lijkt zich niet te willen branden aan de kilometerheffing voor automobilisten.